Vecka 23: Vad vi tänker på när vi tänker på AI i välfärden

4 juni 2025
Ibland går man runt och tänker på nåt som känns spännande, viktigt, intressant eller angeläget. Men det är inte tillräckligt färdigtänkt för att bli något riktigt ännu. Var får såna tankar plats, egentligen? Kanske i det här formatet?
Här får du ta del av några av tankarna som just nu tänks av Innovationsarenans medarbetare. Här finns inga färdiga lösningar och inte något givet nästa steg. Men genom att sätta ord på tankarna kanske vi kan närma oss något som faktiskt kan bli – ja, något? Varmt välkommen att kika in under huven på Innovationsarenan, det här är vad vi tänker på just nu.

En grej jag går och tänker på är det här med att använda generativ AI. Det finns något som gör att varje sak vi inom offentlig verksamhet vill testa eller göra blir lite för stora insatser. Tekniken och tjänsterna finns där och när kan vi tillåta oss att bara snabbt göra en grej vi tror kommer vara till nytta.
Nu pratar jag alltså inte om de där lösningarna eller tjänsterna som kräver en mängd information om användarna, som samlar in och delar känslig data eller på andra sätt kan vara kluriga att få till. Ibland handlar det bara om att själv bygga en liten lösning som kan underlätta eller förbättra en process, eller bara skapa ett litet värde för användaren. Vi vill så gärna då komplicera saken, skapa för stora innovationsprocesser och pressa in det i metoder och modeller.
Digital teknik idag tillåter oss att rätt snabbt och enkelt skapa en produkt som kan ge värde, ibland redan direkt samma dag. Hur förhåller vi oss till detta? När en verksamhet själva snabbt kan skapa en lösning som inte behöver vara ett ”verksamhetssystem” eller något som behöver skalas upp, förvaltas och liknande?
Tack vare – eller på grund av? Det är något jag går och tänker på just nu. Vi inom arenan har ju vårt fokus inställt på att hitta potential där AI kan göra verklig skillnad inom välfärden. Därför letar vi såklart efter sånt som kan höja kvaliteten och spara tid, och allra helst de tillfällen när tekniken möjliggör en större förändring av arbetssätt, till det bättre.
När vi stod mitt i arbetet med förstudien brukade min kollega Anders ofta inleda olika föreläsningar med ett exempel om hur snabb och stor inverkan AI-tekniken har på det han kallar ansökningsbranschen. Det handlar både om forskningsansökningar men också om alla de olika ansökningar som kommuner och regioner skickar till olika finansiärer, ofta på EU-nivå. Redan då, för ett och ett halvt år sen, hade kvaliteten på ansökningarna börjat höjas avsevärt med hjälp av till och med begränsade kunskaper inom olika språkmodeller.
I veckan deltog jag i ett samtal som just berörde ansökningsarbetet till externa finansiärer. Fokus låg på prioriteringar framåt och när det kommer till ansökningsarbete som tidigare bedrevs utan AI och nu med hjälp av AI. Vad som var riktigt intressant i samtalet var när en expert på området berättar att hen aldrig tidigare fått så omfattande krav på kompletteringar på inskickade ansökningar som nu. Såklart att man tidigare behövt svara på några frågor ibland, men nu har frågorna blivit många och djupa.Varför då?
Vi landade i två teorier. Den ena handlar om att finansiärerna av externa utvecklingsprojekt behöver ”knacka på” och säkerställa att det bakom all fin text finns en idé om projektet. Att det går att beskriva i flera led och med olika versioner på logik för att validera att idéen finns där och är välgrundad. Den andra teorin handlade om att den externa finansiären förmodligen också använder sig av AI-stöd när den läser alla dessa ansökningar, och har möjlighet att ställa ansökan mot tonvis av goda exempel på ansökningar i relation till strategier, regelverk och riktlinjer med mera.
Så den ena teorin handlade alltså om att finansiären måste säkerställa att det finns en organisation och kapacitet bakom den förträffliga texten. Den andra teorin handlar om att det står en AI på båda sidor av arbetsuppgiften, utifrån lite olika utkiksposter.
Så jag avslutar med en blink till inledningen. Vi tänker att vi höjer kvaliteten och sparar tid på att använda AI vid skapandet av ansökningar – samtidigt som vi förflyttar den insparade tiden till ett annat arbetsmoment att svara på kompletterande och fördjupande frågor. Tack vare tekniken, eller på grund av den?
Spännande om ni har tankar kring detta! Hör av er isåfall.
