Ramverk för kompetensutveckling inom generativ AI

Kompetensramverket för generativ AI har tagits fram av Göteborgsregionen Innovationsarena och är en strukturerad modell som kartlägger de kunskaper, färdigheter och förmågor som krävs för att använda tekniken effektivt, ansvarsfullt och strategiskt. Ramverket utgår från två nivåer av kompetensutveckling som bygger på varandra, där den första nivån handlar att förstå generativ AI för att i nästa steg kunna använda tekniken.

Ramverket fungerar som en gemensam referenspunkt för kompetensutveckling och kan användas för att:

  • Definiera AI-relaterade kompetenser på olika nivåer i organisationen.
  • Utgöra underlag för utbildningsinsatser och kompetenshöjning.
  • Underlätta rekrytering och kompetensförsörjning genom tydliga krav och riktlinjer.
Förstå
Förstå-delen av ramverket riktar sig till alla, oavsett yrkesroll. Förstå syftar till att bygga en gemensam kunskapsgrund kring vad tekniken är, hur den fungerar och vilken påverkan den har. Genom att öka organisationen gemensamma förståelse ökar också förmågan att använda tekniken ansvarsfullt, kreativt och medvetet.
  • Att ha en grundläggande förståelse för hur tekniken fungerar är en förutsättning för att använda generativ AI på ett klokt sätt.
  • Därför behöver kompetensutvecklingen ge en introduktion till hur generativ AI fungerar, vilka möjligheter och begränsningar som finns och vilka begrepp som är viktiga att känna till.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Hur kom vi hit?
En historisk tillbakablick på utvecklingen av AI, från regelbaserade system till dagens djupinlärning.
 
Hur fungerar, och fungerar inte, en språkmodell?
Grundläggande kunskap om hur språkmodeller förutspår text och simulerar, snarare än förstår, språk.
 
Vad är träningsdata och varför spelar det roll?
Grundläggande kunskap om att kvaliteten och typen av data avgör vad modellen kan och inte kan göra.
 
Exempel på generativa modeller
Genomgång av olika modeller och deras funktioner.
 
Skillnaden mellan skapande och klassificerande modeller
När behövs en modell som tolkar data, och när behövs en som skapar nytt innehåll från data?
 
Prompting och ”human-in-the-loop”
Människans roll i att styra och förbättra modellens output
 
  • Generativ AI i välfärden innebär nya juridiska frågor och ett förändrat ansvar.
  • Kompetensutvecklingen behöver ge medarbetare en grundläggande förståelse för hur lagar och regler påverkar användningen av AI, från dataskydd och informationssäkerhet till upphovsrätt och ansvarsfördelning.
  • När teknik och juridik utvecklas parallellt blir det avgörande att kunna navigera i ett landskap där ramarna ännu inte är helt färdiga.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Jurdiska ramar
Generativ AI och GDPR
Hur hanterar AI personuppgifter och
behovet av rättslig grund?
 
AI Act
EU:s lagstiftning för AI-system
 
Upphovsrätt vid genererat innehåll
Vem äger det AI skapar?
 
Användning av träningsdata och juridiska gråzoner
Kan upphovsrättsskyddat material användas för träning?
Risker och sårbarheter
Bias och diskrimering
Hur märks träningsdatans fördomar i modellernas output?
 
Hallucinationer
Vad händer när modeller fabricerar eller hittar på felaktig information?
 
Replikation av stereotyper
Stereotyper kring t.ex. kön eller kultur riskerar att förstärkas på grund av innehåll i träningsdatan
 
Öppen eller sluten modell?
Hur påverkas säkerheten och risknåver av kontroll och transparens?
Möjligheter
Innovation
Hur kan AI användas som verktyg för utveckling och innovation inom verksamheten?
 
Effektivisering och kreativt stöd
Generativ AI kan spara tid och främja idéarbete
 
Kvalitet och förbättring
Generativ AI kan användas som verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet
  • För att AI ska skapa nytta i välfärden behöver den användas med omdöme och ansvar.
  • Därför behöver alla som använder AI i sin yrkesroll vara medveten om hur tekniken påverkar människor, vilka risker som finns och vad ett etiskt och tryggt användande innebär.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Miljöpåverkan och energiförbrukning
Träning och användning av modeller är resurskrävande. Vad innebär det för användandet av AI i välfärden?
 
Proportionalitet och att undvika skada
Tekniken ska inte orsaka mer skada än nytta. Kontext, transparens och kontroll spelar roll.
 
Säkerhet och skydd
Vikten av säkra och robusta system.
 
Transparens och förklarbarhet
Det ska gå att förstå hur AI fattar beslut och värderar information.
 
Mänsklig övervakning och beslutsfattande
Människan måste ha sista ordet.
 
Dataskydd och integritet
Personuppgifter måste skyddas
 
Redovisningsskyldighet och ansvarsfördelning
Det behöver göras tydligt vem som är ansvarig för vad.
  • AI-tekniken påverkar samhället i grunden och det ställer krav på förståelse och medvetenhet.
  • Teknikutvecklingen förändrar allt från hur vi tar till oss information till hur vi deltar i demokratiska processer.
  • Därför behöver kompetensutvecklingen bidra till att stärka förmågan att navigera i en föränderlig omvärld.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Desinformation och genererad media
Hur hanterar vi att AI kan skapa trovärdiga men falska budskap genom syntetisk media?
 
AI-drivna algoritmer och filterbubblor
Om AI påverkar inte bara vad vi ser utan också våra åsikter, vad kan det innebära för människors världsbild och den offentliga debatten?
 
Digitala identiteter och virtuella influencers
Hur påverkas begreppen autenticitet och transparens av de nya formerna av påverkan, och vilka etiska riktlinjer finns?
 
Valpåverkan och demokratiska utmaningar
Hur används AI i politisk opinionsbildning?
 
Medborgares kompetens och medvetenhet
Hur säkerställer vi att alla i samhället har tillgång till grundläggande AI-kunskap?
 
AI i skolan, arbetslivet och kulturen
Hur påverkar den nya tekniken utbildning, jobb, konst och kultur?
Använda
Använda-delen av ramverket består av en uppsättning praktiska tillämpningar och kompetenser som gör det möjligt att integrera tekniken i sitt vardagliga arbete. Kompetenserna kan också användas för att lära sig mer som en del i ett kreativitet utövande.
  • En nyckel till att få relevanta och användbara svar är att kunna skriva effektiva promptar och ge tydliga instruktioner.
  • Kompetensutveckling kring olika kommunikationsstrategier kan stärka användarens förmåga att påverka modellernas output när det kommer till både ton, innehåll och struktur.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Promptdesign och variation
Stärk förmågan att formulera tydliga instruktioner och variera dem beroende på önskad respons. 

Iterativt samarbete
Hur kan AI användas som dialogpartner för att successivt förbättra texter, idéer eller lösningar genom återkoppling i flera steg?
  • AI kan användas som verktyg för att skriva, redigera, omformulera eller sammanfatta texter.
  • Detta är användbart när det kommer till skriva allt från e-post och rapporter till kreativt innehållsskapande, forskning och kommunikation.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Generera text
Skapa utkast till allt från mejl till rapporter, anpassat efter olika målgrupper och plattformar.
 
Översättning och språkförbättring
AI kan användas för översättning men också för att förbättra texters stil, grammatik eller tillgänglighet.
 
Rubriker och plattformsanpassning
AI kan hjälpa AI kan användas i kommunikationsarbete för att formulera rubriker eller justera innehåll för olika plattformar
  • AI kan fungera som ett stöd för reflektion, problemlösning och kunskapsutveckling.
  • Att ställa frågor och resonera med AI kan ge användaren nya perspektiv och skapa möjlighet utmana sina tankar och utveckla sitt lärande.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Reflektera med AI
AI kan användas som samtalspartner för att formulera insikter, utmana idéer och öva kritiskt tänkande.
 
Skapa test och simuleringar
AI kan användas för att generera quiz eller rollspelsscenarier för att stödja lärande.
 
Individanpassa det egna lärandet
AI kan användas för att ersätta, förenkla eller omformulera material för ett mer individanpassat lärande

 

  • Generativ AI kan transkribera tal till text, sammanställa samtal eller intervjuer och skapa sammanfattningar.
  • Det kan bidra till att effektivisera dokumentation och analys muntligt material och samtidigt öka tillgängligheten.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Transkribera tal
AI kan användas för att omvandla samtal, intervjuer eller föreläsningar till text.
 
Sammanfatta ljudinnehåll
AI-verktyg kan användas för att skapa översikter av vad som sagts i möten eller inspelningar.
 
Undertexter och tillgänglighet
Skapa undertexter eller förenklad text för ökad tillgänglighet och inkludering.
  • AI kan hjälpa till att tolka, analysera och visualisera data.
  • Genom naturligt språk kan användaren interagera med tabeller, databaser och kalkylblad utan avancerad teknisk kunskap.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Analysera data i naturligt språk
Ställ frågor direkt till datatabeller och få förståeliga svar.
 
Visualisera information
AI-verktyg kan användas för att generera diagram, sammanställningar och insikter.
 
Bearbeta komplexa datamängder
AI kan hjälpa till att filtrera, gruppera eller strukturera data effektivt samt att analysera och visualisera data.
  • AI kan användas för att generera bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel.
  • Detta möjliggör nya sätt för kreativa uttryck och produktion samtidigt som det väcker både frågor och utmaningar.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Generera bilder från text
AI kan användas för att skapa illustrationer eller konceptbilder utifrån textbeskrivningar.
 
Skapa ljud och musik
Generera jinglar, ljudlandskap eller berättarröster med hjälp av generativ AI.
 
Redigera eller konvertera media
AI kan användas för att skapa bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel, samt för att klippa, förbättra eller konvertera mellan olika medier.
  • Genom verktyg som tillåter anpassning och specialisering kan AI bli ett skräddarsytt stöd i vardagen.
  • AI kan användas för att bygga egna assistenter eller chatbotar för specifika uppgifter.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Designa enkla assistenter
Anpassade AI-assitenter kan användas för att svara på frågor, samla information eller utföra enkla uppgifter.
 
Anpassa personlighet och språk
Det går att styra hur assistenten uttrycker sig och vilka roller den spelar.
 
Integrera med andra system eller dokument
Assistenter kan användas tillsammans med externa kunskapskällor.
  • AI kan kopplas till befintliga verktyg i syfte automatisera återkommande arbetsuppgifter för att spara tid och minska fel.
  • Det kan till exempel handla om e-postsortering, filhantering eller uppföljning

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Automatisera återkommande uppgifter
AI kan användas för att hantera e-postsortering, schemaläggning eller uppföljning.
 
Koppla AI till olika appar och tjänster
Olika verktyg och tjänster kan användas för att länka AI till arbetsverktyg.
 
Skapa smidigare arbetsflöden
AI kan användas för att automatisera repetitiva uppgifter och därmed minska manuellt arbete och skapa mer tid för värdeskapande uppgifter. verktyg.
  • Generativ AI kan användas för att göra programmering mer tillgängligt och kan även fungera som lärstöd för den som vill utvecklas inom området.
  • Det handlar bland annat om AI som assisterar i kodskrivning, felsökning och dokumentation.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Generera och förklara kod
Beskriv vad du vill skapa och få förslag på färdig kod med kommentarer.
 
Felsök och optimera
AI kan hjälpa till att identifiera fel och föreslå förbättringar.
 
Bygg tjänster och applikationer
AI kan användas för att snabbare skapa fungerande digitala tjänster.
  • En nyckel till att få relevanta och användbara svar är att kunna skriva effektiva promptar och ge tydliga instruktioner.
  • Kompetensutveckling kring olika kommunikationsstrategier kan stärka användarens förmåga att påverka modellernas output när det kommer till både ton, innehåll och struktur.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Promptdesign och variation
Stärk förmågan att formulera tydliga instruktioner och variera dem beroende på önskad respons. 

Iterativt samarbete
Hur kan AI användas som dialogpartner för att successivt förbättra texter, idéer eller lösningar genom återkoppling i flera steg?
  • AI kan användas som verktyg för att skriva, redigera, omformulera eller sammanfatta texter.
  • Detta är användbart när det kommer till skriva allt från e-post och rapporter till kreativt innehållsskapande, forskning och kommunikation.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Generera text
Skapa utkast till allt från mejl till rapporter, anpassat efter olika målgrupper och plattformar.
 
Översättning och språkförbättring
AI kan användas för översättning men också för att förbättra texters stil, grammatik eller tillgänglighet.
 
Rubriker och plattformsanpassning
AI kan hjälpa AI kan användas i kommunikationsarbete för att formulera rubriker eller justera innehåll för olika plattformar
  • AI kan fungera som ett stöd för reflektion, problemlösning och kunskapsutveckling.
  • Att ställa frågor och resonera med AI kan ge användaren nya perspektiv och skapa möjlighet utmana sina tankar och utveckla sitt lärande.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Reflektera med AI
AI kan användas som samtalspartner för att formulera insikter, utmana idéer och öva kritiskt tänkande.
 
Skapa test och simuleringar
AI kan användas för att generera quiz eller rollspelsscenarier för att stödja lärande.
 
Individanpassa det egna lärandet
AI kan användas för att ersätta, förenkla eller omformulera material för ett mer individanpassat lärande

 

  • Generativ AI kan transkribera tal till text, sammanställa samtal eller intervjuer och skapa sammanfattningar.
  • Det kan bidra till att effektivisera dokumentation och analys muntligt material och samtidigt öka tillgängligheten.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Transkribera tal
AI kan användas för att omvandla samtal, intervjuer eller föreläsningar till text.
 
Sammanfatta ljudinnehåll
AI-verktyg kan användas för att skapa översikter av vad som sagts i möten eller inspelningar.
 
Undertexter och tillgänglighet
Skapa undertexter eller förenklad text för ökad tillgänglighet och inkludering.
  • AI kan hjälpa till att tolka, analysera och visualisera data.
  • Genom naturligt språk kan användaren interagera med tabeller, databaser och kalkylblad utan avancerad teknisk kunskap.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Analysera data i naturligt språk
Ställ frågor direkt till datatabeller och få förståeliga svar.
 
Visualisera information
AI-verktyg kan användas för att generera diagram, sammanställningar och insikter.
 
Bearbeta komplexa datamängder
AI kan hjälpa till att filtrera, gruppera eller strukturera data effektivt samt att analysera och visualisera data.
  • AI kan användas för att generera bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel.
  • Detta möjliggör nya sätt för kreativa uttryck och produktion samtidigt som det väcker både frågor och utmaningar.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Generera bilder från text
AI kan användas för att skapa illustrationer eller konceptbilder utifrån textbeskrivningar.
 
Skapa ljud och musik
Generera jinglar, ljudlandskap eller berättarröster med hjälp av generativ AI.
 
Redigera eller konvertera media
AI kan användas för att skapa bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel, samt för att klippa, förbättra eller konvertera mellan olika medier.
  • Genom verktyg som tillåter anpassning och specialisering kan AI bli ett skräddarsytt stöd i vardagen.
  • AI kan användas för att bygga egna assistenter eller chatbotar för specifika uppgifter.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Designa enkla assistenter
Anpassade AI-assitenter kan användas för att svara på frågor, samla information eller utföra enkla uppgifter.
 
Anpassa personlighet och språk
Det går att styra hur assistenten uttrycker sig och vilka roller den spelar.
 
Integrera med andra system eller dokument
Assistenter kan användas tillsammans med externa kunskapskällor.
  • AI kan kopplas till befintliga verktyg i syfte automatisera återkommande arbetsuppgifter för att spara tid och minska fel.
  • Det kan till exempel handla om e-postsortering, filhantering eller uppföljning

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Automatisera återkommande uppgifter
AI kan användas för att hantera e-postsortering, schemaläggning eller uppföljning.
 
Koppla AI till olika appar och tjänster
Olika verktyg och tjänster kan användas för att länka AI till arbetsverktyg.
 
Skapa smidigare arbetsflöden
AI kan användas för att automatisera repetitiva uppgifter och därmed minska manuellt arbete och skapa mer tid för värdeskapande uppgifter. verktyg.
  • Generativ AI kan användas för att göra programmering mer tillgängligt och kan även fungera som lärstöd för den som vill utvecklas inom området.
  • Det handlar bland annat om AI som assisterar i kodskrivning, felsökning och dokumentation.

Förslag på innehåll kompetensutveckling:

Generera och förklara kod
Beskriv vad du vill skapa och få förslag på färdig kod med kommentarer.
 
Felsök och optimera
AI kan hjälpa till att identifiera fel och föreslå förbättringar.
 
Bygg tjänster och applikationer
AI kan användas för att snabbare skapa fungerande digitala tjänster.
”Metodiken bygger på internationellt etablerade principer för AI-kompetensutveckling, bland annat UNESCO:s ramverk för lärare och elever”, berättar Sofia Larsson, ansvarig för Innovationsarenan. ”Vi utgår från att AI inte bara är en teknikfråga, det är också en fråga om etik, ansvar och mänsklig handlingsförmåga.”

Så använder du ramverket

Ramverket kan användas på flera nivåer i den kommunala organisationen:

  • HR- och utvecklingsfunktioner kan använda ramverket för att planera insatser utifrån faktiska behov, målgrupper och nivåer.
  • Verksamhetsansvariga kan använda ramverket för att se vilken typ av kunskap som behövs för att genomföra AI-initiativ.
  • Strategiska beslutsfattare kan använda det för att identifiera flaskhalsar, kompetensglapp och behov av samverkan.

I praktiken kan ramverket användas bland annat som:

  • Underlag för utbildningssatsningar, internt eller externt.
  • Stöd vid upphandling, för att tydliggöra kompetenskrav.
  • Planeringsverktyg, för att prioritera och följa upp kompetensutveckling.

I dagsläget utvecklas AI-tekniken snabbt men kompetensutvecklingen hänger inte alltid med. Det innebär en risk att utbildningssatsningar blir splittrade, osammanhängande eller svåra att skala.

”Vi hoppas att ramverket kan bidra till att öka träffsäkerheten, effektivisera lärandet och skapa gemensam riktning”, säger Sofia Larsson.

Vad händer nu?

Inom kort lanseras även samlat utbildningsmaterial på grundläggande nivå, som kan användas tillsammans med ramverket. Det handlar bland annat om kursen Förstå generativ AI – en digital introduktion som riktar sig till alla yrkesroller i kommunen.

Rulla till toppen