Ramverk för kompetensutveckling inom generativ AI
Kompetensramverket för generativ AI har tagits fram av Göteborgsregionen Innovationsarena och är en strukturerad modell som kartlägger de kunskaper, färdigheter och förmågor som krävs för att använda tekniken effektivt, ansvarsfullt och strategiskt. Ramverket utgår från två nivåer av kompetensutveckling som bygger på varandra, där den första nivån handlar att förstå generativ AI för att i nästa steg kunna använda tekniken.
Ramverket fungerar som en gemensam referenspunkt för kompetensutveckling och kan användas för att:
- Definiera AI-relaterade kompetenser på olika nivåer i organisationen.
- Utgöra underlag för utbildningsinsatser och kompetenshöjning.
- Underlätta rekrytering och kompetensförsörjning genom tydliga krav och riktlinjer.
Vad är generativ AI?
- Att ha en grundläggande förståelse för hur tekniken fungerar är en förutsättning för att använda generativ AI på ett klokt sätt.
- Därför behöver kompetensutvecklingen ge en introduktion till hur generativ AI fungerar, vilka möjligheter och begränsningar som finns och vilka begrepp som är viktiga att känna till.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
En historisk tillbakablick på utvecklingen av AI, från regelbaserade system till dagens djupinlärning.
Grundläggande kunskap om hur språkmodeller förutspår text och simulerar, snarare än förstår, språk.
Grundläggande kunskap om att kvaliteten och typen av data avgör vad modellen kan och inte kan göra.
Genomgång av olika modeller och deras funktioner.
När behövs en modell som tolkar data, och när behövs en som skapar nytt innehåll från data?
Människans roll i att styra och förbättra modellens output
Juridik, risker och möjligheter
- Generativ AI i välfärden innebär nya juridiska frågor och ett förändrat ansvar.
- Kompetensutvecklingen behöver ge medarbetare en grundläggande förståelse för hur lagar och regler påverkar användningen av AI, från dataskydd och informationssäkerhet till upphovsrätt och ansvarsfördelning.
- När teknik och juridik utvecklas parallellt blir det avgörande att kunna navigera i ett landskap där ramarna ännu inte är helt färdiga.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Jurdiska ramar
Hur hanterar AI personuppgifter och
behovet av rättslig grund?
EU:s lagstiftning för AI-system
Vem äger det AI skapar?
Kan upphovsrättsskyddat material användas för träning?
Risker och sårbarheter
Hur märks träningsdatans fördomar i modellernas output?
Vad händer när modeller fabricerar eller hittar på felaktig information?
Stereotyper kring t.ex. kön eller kultur riskerar att förstärkas på grund av innehåll i träningsdatan
Hur påverkas säkerheten och risknåver av kontroll och transparens?
Möjligheter
Hur kan AI användas som verktyg för utveckling och innovation inom verksamheten?
Generativ AI kan spara tid och främja idéarbete
Generativ AI kan användas som verktyg i det systematiska kvalitetsarbetet
Etik och ansvarsfull AI
- För att AI ska skapa nytta i välfärden behöver den användas med omdöme och ansvar.
- Därför behöver alla som använder AI i sin yrkesroll vara medveten om hur tekniken påverkar människor, vilka risker som finns och vad ett etiskt och tryggt användande innebär.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Träning och användning av modeller är resurskrävande. Vad innebär det för användandet av AI i välfärden?
Tekniken ska inte orsaka mer skada än nytta. Kontext, transparens och kontroll spelar roll.
Vikten av säkra och robusta system.
Det ska gå att förstå hur AI fattar beslut och värderar information.
Människan måste ha sista ordet.
Personuppgifter måste skyddas
Det behöver göras tydligt vem som är ansvarig för vad.
AI och samhälle – en påverkande kraft
- AI-tekniken påverkar samhället i grunden och det ställer krav på förståelse och medvetenhet.
- Teknikutvecklingen förändrar allt från hur vi tar till oss information till hur vi deltar i demokratiska processer.
- Därför behöver kompetensutvecklingen bidra till att stärka förmågan att navigera i en föränderlig omvärld.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Hur hanterar vi att AI kan skapa trovärdiga men falska budskap genom syntetisk media?
Om AI påverkar inte bara vad vi ser utan också våra åsikter, vad kan det innebära för människors världsbild och den offentliga debatten?
Hur påverkas begreppen autenticitet och transparens av de nya formerna av påverkan, och vilka etiska riktlinjer finns?
Hur används AI i politisk opinionsbildning?
Hur säkerställer vi att alla i samhället har tillgång till grundläggande AI-kunskap?
Hur påverkar den nya tekniken utbildning, jobb, konst och kultur?
Kommunicera och samarbeta med AI
- En nyckel till att få relevanta och användbara svar är att kunna skriva effektiva promptar och ge tydliga instruktioner.
- Kompetensutveckling kring olika kommunikationsstrategier kan stärka användarens förmåga att påverka modellernas output när det kommer till både ton, innehåll och struktur.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Promptdesign och variation
Stärk förmågan att formulera tydliga instruktioner och variera dem beroende på önskad respons.
Hur kan AI användas som dialogpartner för att successivt förbättra texter, idéer eller lösningar genom återkoppling i flera steg?
Textproduktion och innehållsgenerering
- AI kan användas som verktyg för att skriva, redigera, omformulera eller sammanfatta texter.
- Detta är användbart när det kommer till skriva allt från e-post och rapporter till kreativt innehållsskapande, forskning och kommunikation.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Skapa utkast till allt från mejl till rapporter, anpassat efter olika målgrupper och plattformar.
AI kan användas för översättning men också för att förbättra texters stil, grammatik eller tillgänglighet.
AI kan hjälpa AI kan användas i kommunikationsarbete för att formulera rubriker eller justera innehåll för olika plattformar
AI som lärandepartner och reflektionsstöd
- AI kan fungera som ett stöd för reflektion, problemlösning och kunskapsutveckling.
- Att ställa frågor och resonera med AI kan ge användaren nya perspektiv och skapa möjlighet utmana sina tankar och utveckla sitt lärande.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas som samtalspartner för att formulera insikter, utmana idéer och öva kritiskt tänkande.
AI kan användas för att generera quiz eller rollspelsscenarier för att stödja lärande.
AI kan användas för att ersätta, förenkla eller omformulera material för ett mer individanpassat lärande
Ljudhantering och transkribering
- Generativ AI kan transkribera tal till text, sammanställa samtal eller intervjuer och skapa sammanfattningar.
- Det kan bidra till att effektivisera dokumentation och analys muntligt material och samtidigt öka tillgängligheten.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas för att omvandla samtal, intervjuer eller föreläsningar till text.
AI-verktyg kan användas för att skapa översikter av vad som sagts i möten eller inspelningar.
Skapa undertexter eller förenklad text för ökad tillgänglighet och inkludering.
Dataanalys och informationsbearbetning
- AI kan hjälpa till att tolka, analysera och visualisera data.
- Genom naturligt språk kan användaren interagera med tabeller, databaser och kalkylblad utan avancerad teknisk kunskap.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Ställ frågor direkt till datatabeller och få förståeliga svar.
AI-verktyg kan användas för att generera diagram, sammanställningar och insikter.
AI kan hjälpa till att filtrera, gruppera eller strukturera data effektivt samt att analysera och visualisera data.
Generera media med generativ AI
- AI kan användas för att generera bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel.
- Detta möjliggör nya sätt för kreativa uttryck och produktion samtidigt som det väcker både frågor och utmaningar.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas för att skapa illustrationer eller konceptbilder utifrån textbeskrivningar.
Generera jinglar, ljudlandskap eller berättarröster med hjälp av generativ AI.
AI kan användas för att skapa bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel, samt för att klippa, förbättra eller konvertera mellan olika medier.
Bygga egna assistenter och botar
- Genom verktyg som tillåter anpassning och specialisering kan AI bli ett skräddarsytt stöd i vardagen.
- AI kan användas för att bygga egna assistenter eller chatbotar för specifika uppgifter.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Anpassade AI-assitenter kan användas för att svara på frågor, samla information eller utföra enkla uppgifter.
Det går att styra hur assistenten uttrycker sig och vilka roller den spelar.
Assistenter kan användas tillsammans med externa kunskapskällor.
Agenter och automatisering av uppgifter och arbetsflöden
- AI kan kopplas till befintliga verktyg i syfte automatisera återkommande arbetsuppgifter för att spara tid och minska fel.
- Det kan till exempel handla om e-postsortering, filhantering eller uppföljning
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas för att hantera e-postsortering, schemaläggning eller uppföljning.
Olika verktyg och tjänster kan användas för att länka AI till arbetsverktyg.
AI kan användas för att automatisera repetitiva uppgifter och därmed minska manuellt arbete och skapa mer tid för värdeskapande uppgifter. verktyg.
AI som verktyg i programmering och kodutveckling
- Generativ AI kan användas för att göra programmering mer tillgängligt och kan även fungera som lärstöd för den som vill utvecklas inom området.
- Det handlar bland annat om AI som assisterar i kodskrivning, felsökning och dokumentation.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Beskriv vad du vill skapa och få förslag på färdig kod med kommentarer.
AI kan hjälpa till att identifiera fel och föreslå förbättringar.
AI kan användas för att snabbare skapa fungerande digitala tjänster.
Kommunicera och samarbeta med AI
- En nyckel till att få relevanta och användbara svar är att kunna skriva effektiva promptar och ge tydliga instruktioner.
- Kompetensutveckling kring olika kommunikationsstrategier kan stärka användarens förmåga att påverka modellernas output när det kommer till både ton, innehåll och struktur.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Promptdesign och variation
Stärk förmågan att formulera tydliga instruktioner och variera dem beroende på önskad respons.
Hur kan AI användas som dialogpartner för att successivt förbättra texter, idéer eller lösningar genom återkoppling i flera steg?
Textproduktion och innehållsgenerering
- AI kan användas som verktyg för att skriva, redigera, omformulera eller sammanfatta texter.
- Detta är användbart när det kommer till skriva allt från e-post och rapporter till kreativt innehållsskapande, forskning och kommunikation.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Skapa utkast till allt från mejl till rapporter, anpassat efter olika målgrupper och plattformar.
AI kan användas för översättning men också för att förbättra texters stil, grammatik eller tillgänglighet.
AI kan hjälpa AI kan användas i kommunikationsarbete för att formulera rubriker eller justera innehåll för olika plattformar
AI som lärandepartner och reflektionsstöd
- AI kan fungera som ett stöd för reflektion, problemlösning och kunskapsutveckling.
- Att ställa frågor och resonera med AI kan ge användaren nya perspektiv och skapa möjlighet utmana sina tankar och utveckla sitt lärande.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas som samtalspartner för att formulera insikter, utmana idéer och öva kritiskt tänkande.
AI kan användas för att generera quiz eller rollspelsscenarier för att stödja lärande.
AI kan användas för att ersätta, förenkla eller omformulera material för ett mer individanpassat lärande
Ljudhantering och transkribering
- Generativ AI kan transkribera tal till text, sammanställa samtal eller intervjuer och skapa sammanfattningar.
- Det kan bidra till att effektivisera dokumentation och analys muntligt material och samtidigt öka tillgängligheten.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas för att omvandla samtal, intervjuer eller föreläsningar till text.
AI-verktyg kan användas för att skapa översikter av vad som sagts i möten eller inspelningar.
Skapa undertexter eller förenklad text för ökad tillgänglighet och inkludering.
Dataanalys och informationsbearbetning
- AI kan hjälpa till att tolka, analysera och visualisera data.
- Genom naturligt språk kan användaren interagera med tabeller, databaser och kalkylblad utan avancerad teknisk kunskap.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Ställ frågor direkt till datatabeller och få förståeliga svar.
AI-verktyg kan användas för att generera diagram, sammanställningar och insikter.
AI kan hjälpa till att filtrera, gruppera eller strukturera data effektivt samt att analysera och visualisera data.
Generera media med generativ AI
- AI kan användas för att generera bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel.
- Detta möjliggör nya sätt för kreativa uttryck och produktion samtidigt som det väcker både frågor och utmaningar.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas för att skapa illustrationer eller konceptbilder utifrån textbeskrivningar.
Generera jinglar, ljudlandskap eller berättarröster med hjälp av generativ AI.
AI kan användas för att skapa bilder, animationer, ljud och videoklipp utifrån text eller exempel, samt för att klippa, förbättra eller konvertera mellan olika medier.
Bygga egna assistenter och botar
- Genom verktyg som tillåter anpassning och specialisering kan AI bli ett skräddarsytt stöd i vardagen.
- AI kan användas för att bygga egna assistenter eller chatbotar för specifika uppgifter.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Anpassade AI-assitenter kan användas för att svara på frågor, samla information eller utföra enkla uppgifter.
Det går att styra hur assistenten uttrycker sig och vilka roller den spelar.
Assistenter kan användas tillsammans med externa kunskapskällor.
Agenter och automatisering av uppgifter och arbetsflöden
- AI kan kopplas till befintliga verktyg i syfte automatisera återkommande arbetsuppgifter för att spara tid och minska fel.
- Det kan till exempel handla om e-postsortering, filhantering eller uppföljning
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
AI kan användas för att hantera e-postsortering, schemaläggning eller uppföljning.
Olika verktyg och tjänster kan användas för att länka AI till arbetsverktyg.
AI kan användas för att automatisera repetitiva uppgifter och därmed minska manuellt arbete och skapa mer tid för värdeskapande uppgifter. verktyg.
AI som verktyg i programmering och kodutveckling
- Generativ AI kan användas för att göra programmering mer tillgängligt och kan även fungera som lärstöd för den som vill utvecklas inom området.
- Det handlar bland annat om AI som assisterar i kodskrivning, felsökning och dokumentation.
Förslag på innehåll kompetensutveckling:
Beskriv vad du vill skapa och få förslag på färdig kod med kommentarer.
AI kan hjälpa till att identifiera fel och föreslå förbättringar.
AI kan användas för att snabbare skapa fungerande digitala tjänster.
”Metodiken bygger på internationellt etablerade principer för AI-kompetensutveckling, bland annat UNESCO:s ramverk för lärare och elever”, berättar Sofia Larsson, ansvarig för Innovationsarenan. ”Vi utgår från att AI inte bara är en teknikfråga, det är också en fråga om etik, ansvar och mänsklig handlingsförmåga.”
Så använder du ramverket
Ramverket kan användas på flera nivåer i den kommunala organisationen:
- HR- och utvecklingsfunktioner kan använda ramverket för att planera insatser utifrån faktiska behov, målgrupper och nivåer.
- Verksamhetsansvariga kan använda ramverket för att se vilken typ av kunskap som behövs för att genomföra AI-initiativ.
- Strategiska beslutsfattare kan använda det för att identifiera flaskhalsar, kompetensglapp och behov av samverkan.
I praktiken kan ramverket användas bland annat som:
- Underlag för utbildningssatsningar, internt eller externt.
- Stöd vid upphandling, för att tydliggöra kompetenskrav.
- Planeringsverktyg, för att prioritera och följa upp kompetensutveckling.
I dagsläget utvecklas AI-tekniken snabbt men kompetensutvecklingen hänger inte alltid med. Det innebär en risk att utbildningssatsningar blir splittrade, osammanhängande eller svåra att skala.
”Vi hoppas att ramverket kan bidra till att öka träffsäkerheten, effektivisera lärandet och skapa gemensam riktning”, säger Sofia Larsson.
Vad händer nu?
Inom kort lanseras även samlat utbildningsmaterial på grundläggande nivå, som kan användas tillsammans med ramverket. Det handlar bland annat om kursen Förstå generativ AI – en digital introduktion som riktar sig till alla yrkesroller i kommunen.