Innovationssprint om ökad måluppfyllelse för våra elever

Skiss

27 februari 2025 | Henrik Krantz

AI handlar inte bara om teknik – det handlar också om att förändra arbetssätt och använda resurser smartare. I Göteborgsregionens Innovationsarena testar vi kontinuerligt nya metoder för att möta utmaningar inom välfärden. Innovationssprintar är ett av våra sätt att utforska möjligheterna.

Om innovationssprintar

En innovationssprint är en kort,  intensiv utvecklingsperiod där vi tillsammans med verksamhetsnära personal från medlemskommunerna hittar behov och möjliga lösningar på våra utmaningar inom kompetensförsörjning. Innovationsarenans första sprint startade i januari 2025 och fungerar som en pilotomgång.

I den pågående innovationssprinten har vi tagit oss an en viktig fråga: Hur kan vi ge lärare rätt förutsättningar att använda data och information för att effektivt stödja elevers utveckling – för att i slutändan öka måluppfyllelsen? Att fullfölja sina studier är en viktig skyddsfaktor mot socialt utanförskap och en nyckel för framtida kompetensförsörjning. Att det blev just fokus på data i relation till det övergripande temat om måluppfyllelse röstades fram av deltagarna under vår första träff.  

Kartläggning – vad vet vi redan?

För att starta upp sprinten började vi med en gemensam mindre och snabb kartläggning kring våra kunskaper om temat. Detta för att förstå de verkliga behoven och utmaningarna om att använda data i skolan. Två centrala teman dök upp.

Det ena handlar om lärarnas arbetssätt och praktik och hur vi kan skapa en samsyn kring det vi kallar datadriven undervisning utan att det upplevs som mer administration. Det andra handlar om verktygens användbarhet och om hur vi säkerställer att data är tillgänglig, relevant och lätt att använda i undervisningen. 

Vad lärarna faktiskt behöver  

Genom intervjuer med lärare identifierade vi några återkommande utmaningar: Hur individanpassar lärare undervisningen idag? Vilka utmaningar finns i att använda data för att stödja elever? Vilken typ av information skulle vara mest hjälpsam i vardagen? 

Med dessa insikter formulerade vi mer precisa ”kan vi?”-frågor:  

Kan vi utveckla verktyg som stimulerar intresset för data?

Kan vi skapa verktyg som hjälper lärare att anpassa undervisningen efter elevernas behov?

Kan vi göra dataanvändningen enkel och relevant utan att skapa mer administration? 

Från idé till prototyp

Genom inspirationssökande och kreativa workshops tog vi fram flera idéer, med inspiration från allt från Spotify Wrapped, till AirBnb och solcellsappar. Det blev tydligt att det finns en önskan om att skapa något som ”slukar” all data, något som dammsuger alla tjänster skolorna använder och sammanställer detta i ett system. Just detta är en väldigt mycket större tjänst än vad vi kan testa i en sprint, men vetskapen om att detta saknas i skolorna är påtaglig, samt att sådant arbete redan pågår i vissa av våra kommuner. 

Vi plockade dock ut en del godbitar ur idéskisser och diskussioner:

  • Visuella översikter som presenterar data på ett lättillgängligt sätt 

  • Interaktiv chattfunktion som gör det möjligt för lärare att ”prata” med informationen och få snabba insikter 

  • Koppling till elevernas egna reflektioner och loggböcker, för att inkludera mjukare data och ge en mer nyanserad bild av lärandet 

Men utmaningar kvarstår. Hur samlar vi in och använder data utan att skapa mer administration? Och var kan vi enkelt samla in data som verkligen hjälper lärarna att individanpassa sin undervisning snabbare? 

Nästa steg: testa i verkligheten

Nu går vi vidare i sprinten med mindre användartester tillsammans med lärare som har fokus på mjukare data från eleverna. Här vill vi testa om information som eleverna själva delar med sig av på ett enkelt sätt kan användas som datakälla för lärarna. Är vår idé helt enkelt bra nog att fortsätta skissa på?  

Vi ser fram emot att se vad nästa steg leder till!  

Henrik Krantz

Henrik Krantz
Utvecklingsledare
Göteborgsregionens Innovationsarena
henrik.krantz@goteborgsregionen.se

Rulla till toppen