AI i skolan – sortering och prioritering

Skiss

15 maj 2025 | Sofia Larsson

I dagarna träffades Göteborgsregionens utbildningschefer för att få en briefing om Innovationsarenans arbete och för att prata om skola och AI. Delar av samtalet handlade om att sortera bland förutsättningar, arbetsområden och konsekvenser för att kunna prioritera det fortsatta arbetet.

Här delar vi med oss av hur tankarna gick under mötet. Håller du med? Saknas något? Vilken del tror du är mest prioriterad att jobba vidare med? Vi är nyfikna på dina tankar, så hör gärna av dig!

Kompetens en grundförutsättning

Frågan om AI i skolan är bred och i botten ligger givetvis den viktiga förutsättningen kompetens. Här ser vi att medarbetare inom skolan behöver förstå och använda AI. Ytterligare en grundförutsättning för att arbeta med AI i skolan utgörs av elevernas kompetens. Här handlar det om att rusta elever i att nyttja tekniken ansvarsfullt.

Utöver kompetens finns fler förutsättningar som ligger till grund för arbetet med AI inom skolan. Det handlar om förutsättningarna som identifierades i Innovationsarenans förstudie, nämligen styrning och ledning, juridik och säkerhet samt den tekniska riktningen.

Nästa steg: arbetsområden

Förutsättningarna utgör bottenplattan och när vi lyfter ögonen en våning upp hittar vi arbetsområden, som vi definierar i tre boxar.

  1. I den första boxen finner vi verksamhetsutveckling av skolförvaltning och arbetsprocesser. Här kan olika potentialer rymmas kopplat till verksamhetsutveckling, till exempel schemaoptimering, beslutsstöd och datadriven skola eller effektivare dokumentation av möten. Det handlar inte om någon egentlig pedagogisk inriktning utan om processer som är centrala på förvaltningsnivån.
  2. Den andra boxen  handlar om det pedagogiska arbetet. Att lära med AI och att använda AI som ett pedagogiskt verktyg förändrar undervisning en och lärprocesserna.
  3. Även den tredje boxen handlar om det pedagogiska arbetet. Att lära om AI genom att få in AI i undervisningen, i de olika ämnena.

Dessa tre arbetsområden utgör en slags sortering över var vi befinner oss. De kan hjälpa oss att sätta ord på vilka processer som pågår i verksamheten och vart hör de hemma? Det kan också hjälpa oss när det kommer till framtida prioriteringar.

Konsekvenser

När vi sorterat våra förutsättningar och arbetsområden kan vi titta på konsekvenserna. Det handlar dels om vilka konsekvenser vi ser kopplat till den samhällsförändring som sker utifrån den nya teknologin, i form av nya kompetenser, förändrat arbetsliv och så vidare. Men det handlar dels också om konsekvenser för skolans förändrade uppdrag och roll, och kanske, som institution i sig?

Vilken av delarna går du mest igång på?

Sofia Larsson

Sofia Larsson
Verksamhetschef
Göteborgsregionens Innovationsarena
sofia.larsson@goteborgsregionen.se

Rulla till toppen