AI i klassrummet – så driver ULF-projekten utvecklingen framåt i Göteborgsregionen

Skiss

4 juni 2025

När AI tar steget in i skolans värld handlar det inte om att ersätta läraren utan om att stärka både undervisning och lärande. Men hur kan skolans vardag och akademisk forskning mötas i ömsesidigt lärande och utveckling inom området?

Inom ramen för det nationella avtalet för ULF (Utveckling, Lärande, Forskning) bedrivs praktiknära forskning som bygger på att lärare, skolledare och forskare samarbetar i projekt med direkt bäring på skolans utveckling. Just nu pågår flera spännande ULF-projekt där AI:s möjligheter och utmaningar i undervisningen står i fokus. 

ULF i Göteborgsregionen

Målet med ULF är att bygga långsiktiga strukturer för samverkan mellan akademi och skolhuvudmän där forskning inte sker enbart om skolan, utan med skolan. I Göteborgsregionen finns Göteborgs universitet och Chalmers som är båda aktiva parter i ULF-samarbetet. Göteborgs universitet samverkar med samtliga Göteborgsregionens 13 kommuner.

Projekten som just nu pågår kännetecknas av ett ömsesidigt engagemang. Skolhuvudmän bidrar med sin verksamhetsnära kompetens medan universiteten tillför forskningsmetodik och teoretisk fördjupning.

Projektöverblick

Här kan du ta del av en överblick över aktuella och nyligen avslutade ULF-projekt med AI-koppling:

Konversations-AI i språkundervisning

Det här projektet undersöker hur AI-baserade dialogsystem kan stärka elevers muntliga språkfärdighet och minska talängslan i moderna språk. Projektet fokuserar även på språklärarnas professionsutveckling genom kollegialt lärande och mynnar ut i en modell över de kompetenser som krävs för att integrera konversations-AI i undervisningen.

Medverkande: Göteborgs universitet i samverkan med Göteborgs Stad
Projektledare: Elin Ericsson

AI i skolan: Utmaningar, möjligheter och gemensamma strategier för att främja demokratisk utbildning

Projektet utforskar hur skolor kan utveckla strategier för att möta elevers användning av generativa AI-verktyg som ChatGPT, med fokus på att främja en rättvis, inkluderande och demokratisk utbildning.

Medverkande: Göteborgs universitet i samverkan med Göteborg, Kungsbacka, Kungälv, Lerum och Partille
Grundskola, gymnasiet och anpassad gymnasieskola
Projektledare: Johan Lundin

AI-assistenter i undervisningen – möjligheter och utmaningar

Projektet syftar till att utvärdera hur AI-baserade lärarassistenter påverkar klassrumspraktik, lärarrollen och undervisningens kvalitet. Projektet fokuserar särskilt på potentialen att ge strukturellt och pedagogiskt stöd till elever med särskilda behov.

Medverkande: Chalmers och Franklins gymnasium, Mölndals stad
Projektledare: Daniel Larsson och Karl de Fine Licht

AI i språkundervisning – spontan återkoppling till elever

Det här projektet fokuserar på hur AI kan användas för att ge omedelbar feedback på muntlig och skriftlig elevinteraktion i språkundervisningen, vilket kan stärka språkfärdighet, trygghet och motivation.

Medverkande: Chalmers och Franklins gymnasium, Mölndals stad
Projektledare: Marilyn Mansilla

AI och matematik – nya förutsättningar för undervisning (Avslutat) 

Projektet, som pågick mellan 2019–2021, undersökte hur AI-drivna digitala läromedel kan användas för individanpassad matematikundervisning. Resultaten visade ökad träffsäkerhet i lärarens bedömning, men också behov av metodanpassning och stöd för lärare i arbetet med AI.

Medverkande: Göteborgs universitet i samarbete med kommuner och grundskolor i Kungsbacka och Göteborg
Projektledare: Johan Lundin

AI-chatbotar i undervisningen – professionell interaktionsträning

(Avslutat) 

Inom ramen för det här pilotprojektet som drevs under 2024 tränade elever professionell kommunikation genom att interagera med AI-chatbotar som simulerade exempelvis intervjuer med yrkespersoner. Projektet gav nya insikter om hur AI kan användas för att öva färdigheter i trygga, digitala lärmiljöer.

Medverkande: Chalmers och Franklins gymnasium, Mölndals stad.
Projektledare: Daniel Larsson & Karl de Fine Licht

Varför är det här viktigt?

I en tid då AI snabbt förändrar både utbildning och arbetsliv, är det avgörande att skolor och lärare ges möjlighet att förstå, pröva och påverka tekniken. ULF-projekten som kommuner och skolor deltar i tillsammans med Göteborgs universitet och Chalmers visar hur forskning i nära samverkan med skolan kan rusta både elever och pedagoger för en AI-driven framtid där skolan är en aktiv medskapare. Fokus ligger på att tillsammans utveckla undervisning och utbildning på vetenskaplig grund.

Vill du läsa mer om praktiknära forskning genom ULF? Vill du information om hur du kan delta i kommande ULF-utlysningar eller veta mer om kommande aktiviteter inom? Läs mer på länkarna nedan:

Om du har frågor eller funderingar, hör gärna av dig – vi hjälper dig vidare!

 

Malin Johansson
Projektledare
Göteborgsregionens Innovationsarena
malin.johansson@goteborgsregionen.se 

Rulla till toppen