Kan AI hjälpa oss förstå våra invånare bättre?

12 juni 2025 | Henrik Krantz
Under våren har vi inom Innovationsarenan tillsammans med kommunikatörer från Mölndals stad omvärldsbevakat, testat och lärt oss mer kring generativ AI och vad det kan betyda för kommunikationsarbetet. Efter den senaste workshopen med fokus på hur AI kan hjälpa till att skapa fiktiva personer, väcktes en gnista som är värd att utforska vidare.
Tänk om vi kan använda artificiell intelligens för att skapa djupare AI-drivna personas, som digitala representationer av invånare, framtagna med hjälp av verklig data och utformade för att stötta kommunikationsarbetet i kommunen?
”Våga testa nytt”
Malin Schöldstein, kommunikationschef på stadsledningsförvaltningen i Mölndals stad, ser vikten i att fortsätta utforska hur AI kan förändra och påverka arbetet framåt.
”Det är viktigt att vi hänger med i den tekniska utvecklingen, vågar testa nytt och ser möjligheterna som finns”, säger Malin.
Vad kan då en AI-driven person vara? Till skillnad från traditionella personas, som ofta baseras på intervjuer, workshops eller antaganden, kan AI-drivna personas även formas genom att analysera exempelvis:
- demografiska data,
- tidigare invånardialoger och respons på kommunikationsinsatser,
- geografiska och beteendemässiga mönster,
- och öppna fritextsvar från t.ex. enkäter.
Vad skulle vi kunna uppnå?
Syftet med AI-drivna personas är att skapa stöd i det dagliga kommunikationsarbetet, inte ersätta det. Genom att ge kommunikatörer bättre verktyg för att förstå målgruppernas perspektiv kan vi förbättra hur vi:
- utformar och riktar budskap,
- väljer språk och tonalitet,
- planerar kanalval och insatsupplägg,
- följer upp, lär och förbättrar över tid.
Malin Schöldstein understryker detta:
”Genom att använda AI i vårt kommunikationsarbete kan vi bli ännu bättre på att nå ut och skapa värde för våra invånare”
Vad händer nu?
Vi står i startgroparna för att i höst testa detta tillsammans med Mölndals stads kommunikatörer där vi bland annat kommer:
- undersöka vilken typ av data som kan användas (med hänsyn till integritet och GDPR),
- utforska hur AI kan skapa värde utan att förenkla eller förstärka stereotyper,
- bygga en första prototyp eller ett enkelt testscenario, t.ex. kopplat till en konkret insats eller kampanj.
Fokus ligger på att lära, testa, justera och självklart dela vidare, för att se hur ny teknik kan utveckla och förändra hur vi arbetar.