Kommuner bygger HR-assistent i Svea

Skiss

7 maj 2025

Inom ramen för kommunernas samverkan kring Svea kommer arbetsgruppen för HR nu att påbörja arbetet med att utveckla en HR-assistent. Detta är ett viktigt steg i resan mot att skapa effektiva och användarvänliga AI-lösningar inom HR- området.

Arbetsgruppen ses för första gången 22 maj för att starta upp arbetet.  Tillsammans ska gruppen ta fram en process för att identifiera och möta behoven i verksamheten och därefteratt utveckla en HR-assistent i Svea som kan stödja chefer och HR-specialister i deras arbete.
 
Arbetet kommer bland annat att bestå av att identifiera och samla in relevant data samt att utveckla en struktur för att arbeta med denna data på ett effektivt sätt. Målet är en HR-assistent som kan ge korrekta och användbara svar på HR-relaterade frågor och som kan bidra till att effektivisera och förbättra HR-arbetet i verksamheten. Som ett led i arbetet kommer vi också att söka samverkan med andra kommuner som jobbar med AI inom HR för att utbyta erfarenheter.
 

Nya utbildningsdatum

Glada nyheter! Vi har lagt till fler datum för vår introduktionsutbildning i Svea Det innebär att fler medarbetare kommer att ha möjlighet att delta i utbildningen och lära sig hur man kan använda Svea på ett effektivt sätt. Utbildningen ger deltagarna de kunskaper och färdigheter som behövs för att använda Svea i sitt arbete. Om du är intresserad av att delta i utbildningen, läs mer här! 

Om Svea

Svea GPT är en gemensam digital assistent för offentlig sektor. Initiativet är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden.

Här kan du läsa mer här om Svea >
Här kan du läsa mer om Innovationsarenans arbete med Svea >
Här kan du anmäla dig till kommande utbildningstillfällen >

Christina Thordén
Förbundsstrateg digitalisering
Göteborgsregionens Innovationsarena
christina.thorden@goteborgsregionen.se

Rulla till toppen