Nytt ramverk ska lyfta kommuners AI-kompetens

Skiss

27 februari 2025

Vilken kompetens behövs för att medarbetare inom välfärden ska kunna använda generativ AI på bästa sätt? Den frågan står i centrum när Innovationsarenan nu tar fram förslag på ramverk för vilka kompetenser som medarbetare behöver inom generativ AI.

Vår definition av begreppet ramverk handlar om att ta fram ett slags övergripande tänk kring vilka kompetenser vi behöver utveckla. Vi har också bjudit in en rad kommuner och nationella aktörer för att tänka tillsammans med oss.

Ökad kunskap en avgörande faktor 

Bakgrunden är tydlig: för att AI ska kunna göra verklig skillnad i välfärden krävs både kunskap och rätt förutsättningar. Redan i förstudien AI och kompetensförsörjning inom välfärden (GR, 2024) lyftes kompetens som en avgörande faktor för framgångsrik AI-implementering. AI-kommissionen drar samma slutsats i sin rapport Färdplan för Sverige (2024)  – Sverige behöver ett omfattande kompetenslyft för att dra maximal nytta av AI.

Innovationsarenans kompetensramverk

Syftet med det kommande ramverket är att identifiera och skapa en enhetlig beskrivning av AI-kompetenser som medarbetare behöver kunna, utifrån olika behov och nivåer av kompetens. Det kommer att ligga till grund för framtida utbildningsinsatser men kan också användas för att kartlägga kunskapsbehov, stötta kompetensutvecklingsplaner och stärka rekryteringsprocesser. 

Ramverket ska kunna nyttjas för att påvisa för olika utbildningsanordnare vilka behov som kan finnas hos välfärdens personal. Genom att skapa samsyn mellan flera aktörer kan vi uppnå synergivinster vid kompetenshöjande insatser och skapa möjligheter för t.ex. användandet av så kallade mikromeriter kopplat till AI. Samverkan är också en viktig faktor när det kommer till påverkansarbete gentemot myndigheter och andra aktörer. 

Utvecklingsarbete pågår

Arbetet med kompetensramverket inleddes i början av året och ambitionen är att det ska kunna nyttjas för hela välfärden. Redan nu kan konstateras att för skolpersonal som förutom att använda genereativ AI, också ska undervisa nästa generation om AI – behövs ytterligare kompetenser kompletteras med.

Den 10 mars samlas de samverkande aktörerna för det övergripande ramverket för ett första möte. Det är Innovationsarenan som tillsammans med Kungsbacka, Stenungsund, Göteborg, Karlstad, Rise och SKR som tillsammans tar sig an utmaningen att forma ramarna för välfärdens AI-kompetens.

Fördjupning om kompletterande kompetenser för skola

Syftet med ett kompletterande kompetensramverk för AI i skolan är att skapa en gemensam grund för rektorer, lärare och elever kring användningen av AI i undervisning och skolutveckling.

Arbetsgruppen består av personer från Göteborgsregionens medlemskommuner som alla arbetar med frågor kopplade till skolutveckling, lärande och digitalisering. Gruppens första workshop ägde rum 20 februari, och nu fortsätter arbetet. Mellan varje workshoptillfälle fångar arbetsgruppen upp respons från rektorer och lärare i sina kommuner som underlag och evidens till det fortsatta arbetet.

Nästa steg i processen är att konkretisera ramverket ytterligare och ta fram förslag på utbildningsinsatser och resurser för att stödja skolornas AI-kompetensutveckling. En central fråga är hur AI kan användas som ett stöd i lärandet snarare än som en ersättare och hur skolor kan utveckla en reflekterande och utvärderande arbetsmetodik.

Rulla till toppen