Det här med att plugga..
1 februari 2025 | Henrik Krantz
Jag sitter på biblioteket med mitt billiga block från Coop Forum. Bladen är lite för tunna, lite för sladdriga, men det funkar för ändamålet. Framför mig på bordet har jag också min iPad och dator, tillsammans med en bunt utskrivna pdf:er som hör till dagens uppgift. Kursen ”Foresight and Scenariodesign” har ganska nyss dragit i gång och en inlämningsuppgift ska vara inne på fredag.
På vägen hit till biblioteket lyssnade jag igenom en längre pdf från kurslitteraturen, samtidigt som jag följde med och läste på skärmen. Lekte en stund med vilken röst jag ville ha, John Wayne var mysig, men det fick bli den mer enkla ”Sarah” som passade en längre text kring framtidsscenarion för Europa 2040. Jag undrar hur det påverkar inlärningen att höra sig själv läsa upp texten?
Nåväl, nu sitter jag och översätter delar av samma text för hand från engelska till svenska. Jag skriver, ändrar, ritar lite, ringar in begrepp, försöker förklara för mig själv vad saker betyder. Det är något med att fysiskt skriva ner orden som får tankarna att klarna. Jag tänker på Jonas Linderoth kring studieteknik i podden A-kursen, där en god strategi är att just översätta själv. Det är resan som är målet osv. Att ha den översatta texten framför mig är inte det viktiga, utan processen när jag själv översätter.
Jag öppnar NotebookLM och utmanar några av mina tankar. Har jag verkligen förstått det här rätt? Vad säger litteraturen om det jag just skrivit och klurat på? Jag testar att formulera frågor, hittar motsägelser, ser mönster jag missat. All kurslitteratur finns där, redo att visa källor och citat. Jag tittar och känner igen det jag läst och lyssnat på tidigare.
Min ”Pocket Professor”, en enkel assistent, är en ytterligare del i flödet. Den är inte ett facit, men den är en utmärkt samtalspartner just nu. Här kan jag bolla idéer och tankar som kanske inte direkt hör till uppgiften, men som hjälper mig att se helheten. Ibland ställer den en fråga som får mig att tänka om. Ibland bekräftar den något jag redan anat. Den vet hur jag vill bli bemött, att den ska ställa lite följdfrågor och be mig utveckla mitt resonemang. Fattade jag rätt kring skillnaden mellan kvalitativa och kvantitativa scenariometorder?
Jag börjar skriva själva uppgiften och gör ett snabbt utkast. Det får vara rörigt, halvfärdigt, ofärdigt – huvudsaken är att tankarna kommer ut. Sedan går jag tillbaka och bearbetar. Kollar källorna i Notebook och för ett resonemang med Pocket Professor för att testa om det jag skrivit faktiskt fungerar. Testar att ta min text och göra en podcast så jag kan höra om det låter begripligt. Att höra de ord jag precis skrivit ner högt ger en helt annan känsla. Plötsligt blir det tydligt vilka stycken som haltar, var resonemangen behöver utvecklas och om tonen känns rätt (även om värdarna för podcasten hyllar min text till skyarna). Filar lite till i dokumentet. Plockar upp den utskrivna forskningsöversikten kring lärande genom framsyn och bläddrar. Lyssnar på en cover av Creep i lurarna, instrumental.
Och sedan – kaffe.
Henrik Krantz
Utvecklingsledare
Göteborgsregionens Innovationsarena
henrik.krantz@goteborgsregionen.se