Skola
Companion
Kan lärande chatbottar kan bidra till ökad måluppfyllelse för elever och vilka krav ställer det på elever och lärare? I detta initiativ undersöks hur generativa chatbottar kan stötta elever med problematisk skolfrånvaro.
Vad?
Ett mindre undersökande arbete för att se hur generativa chatbottar kan stötta elever med problematisk skolfrånvaro.
Varför?
En stor del av elever med problematisk skolfrånvaro riskerar att inte nå måluppfyllelse i skolan, då undervisning blir lidande. I detta projekt kommer vi tillsammans med lärare och elever se om interaktion med assistenter i form av lärande chatbottar kan bidra till ökad måluppfyllelse för elever och vad i sådana fall detta även kräver av lärare och personal.
Hur?
Samarbete med en grupp elever och lärare som undersökande tittar på hur chatbottar med detta syfte kan användas. Piloten handlar om lika mycket pedagogik och motivation som tekniska förutsättningar och kompetens. Detta kommer ske genom löpande kontakt med elever och personal.
Beräknad tidplan: augusti 2024 – januari 2025
Kontaktperson: henrik.krantz@goteborgsregionen.se