Full uppslutning kring Sveas nästa etapp
11 november 2025
Efter årsskiftet inleds etapp 3 av arbetet med Svea, den gemensamma digitala assistenten för offentlig sektor. Samtliga av Göteborgsregionens kommuner kommer att delta i etappen.
Det är nu klart att samtliga kommuner i GR-klustret kommer att gå med i etapp 3 av SVEA, tillsammans med Mölndal, Göteborg, Tjörn och Kungsbacka som bestämt sig för att delta redan tidigare. Att hela regionen nu tar steget in i nästa etapp markerar en viktig milstolpe i arbetet med SVEA.
– Genom att samla alla kommuner skapar vi bättre möjligheter att lära av varandra, bygga gemensamma lösningar och dela erfarenheter, säger Christina Thordén, förbundsstrateg digitalisering på Göteborgsregionen.
Fokus på konkreta användningsområden
I den här fasen kommer fokus att ligga på att hitta konkreta användningsområden i olika verksamheter och fortsätta testa hur Sveas nya funktioner kan ge värde i vardagen. Det gäller bland annat transkribering och möjligheten att bygga egna assistenter, där finns en stor potential att spara tid, effektivisera arbetet och skapa bättre tillgång till kunskap och information.
– Att pröva funktionerna i verkliga situationer gör att vi tillsammans kan lära oss hur de bäst kommer till nytta, säger Christina Thordén. Samtidigt kan vi identifiera vilka förutsättningar som behövs för att använda dem på ett tryggt och hållbart sätt i kommunal verksamhet.
API:er i praktiken
Parallellt med förberedelserna inför etapp 3 pågår arbetet nu med att utforska API:er. Just nu testas det API som AI Sweden har tagit fram, för att se hur det fungerar i praktiken och hur arbetet i kommunerna kan läggas upp arbetet i kommunerna. För att kunna använda API:et fullt ut behöver varje kommun ha vissa tekniska och organisatoriska förutsättningar på plats, exempelvis tydliga datakällor, struktur för åtkomst och rutiner för uppdatering av information. Det här är avgörande för att datan ska kunna användas säkert, pålitligt och med rätt kvalitet.
Två pilotkommuner
Målet är att bygga kopplingar till kommunernas befintliga datakällor så att informationen kan användas i AI-assistenter, som källor eller andra lösningar som ger direkt nytta i verksamheterna.
– Som ett första steg tittar vi på två pilotkommuner, Alingsås och Lerum, där vi kommer testa de tekniska förutsättningarna och ser hur vi kan bygga en struktur som går att skala till alla GR- kommuner, berättar Christina Thordén.
Arbetet handlar i grunden om att skapa nytta för verksamheterna genom bättre tillgång till data, att göra informationen tillgänglig, uppdaterad och användbar för användarna i Svea.
Om Svea
Svea GPT är en gemensam digital assistent för offentlig sektor. Initiativet är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden.
Här kan du läsa mer om Svea >
Här kan du läsa mer om Innovationsarenans arbete med Svea >
Christina Thordén
Förbundsstrateg digitalisering
Göteborgsregionen
christina.thorden@goteborgsregionen.se