Sveas HR-assistent tar form

Skiss

4 september 2025 | Christina Thordén

Utvecklingen av HR-assistenten i Svea rullar vidare och engagemanget är stort. Medarbetare från HR-avdelningarna i alla GR-kommuner är med i arbetet.

Tillsammans utforskar vi hur en AI-baserad assistent kan bli ett verkligt stöd i vardagen. Frågorna vi brottas med är många – och viktiga:

  • Vilken information behöver chefer för att få rätt stöd?
  • Hur säkerställer vi att AI inte ger felaktiga svar?
  • På vilket sätt ska vi skriva och strukturera informationen för att AI ska förstå den så bra som möjligt?
  • Och hur håller vi vår HR-information uppdaterad, samtidigt som vi gallrar bort det som blivit inaktuellt?

För att ta arbetet vidare kompletterar vi också med en särskild grupp som fokuserar på de tekniska frågorna. Här handlar det om att se hur vi kan lägga in informationen i Svea, vilka tekniska förutsättningar som behöver finnas på plats och, inte minst, hur vi skapar en fungerande förvaltningsstruktur som håller över tid. Genom att arbeta parallellt med både innehåll, kvalitet och teknik bygger vi steg för steg en HR-assistent som kan göra skillnad för chefer och medarbetare i våra kommuner.

Om Svea

Svea GPT är en gemensam digital assistent för offentlig sektor. Initiativet är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden.

Här kan du läsa mer om Svea >
Här kan du läsa mer om Innovationsarenans arbete med Svea >

Christina Thordén

Christina Thordén
Förbundsstrateg digitalisering
Göteborgsregionen 
christina.thorden@goteborgsregionen.se

Rulla till toppen