Socialtjänst
Minska skrivtiden
Första steget i ett undersökande arbete kring att återta makten för socialsekreterare genom att se på möjligheter med generativ AI för att minska tid för dokumentation, samt ge stöd i kunskapsinhämtning och assistering i beslutsprocesser.
Vad?
Stadie 1 i ett undersökande arbete kring att återta makten för socialsekreterare genom att se på möjligheter med generativ AI för att minska tid för dokumentation, samt ge stöd i kunskapsinhämtning och assistering i beslutsprocesser.
Varför?
Under ett ärende för socialsekreterare lägger personal en stor del av sin arbetstid på att sammanställa dokumentation, vilket kan innebära att transkribera intervjuer och sammanställa anteckningar. Projektet ämnar även att se hur AI kan fungera som ytterligare stöd i handläggningsprocesser genom att fungera som kunskapsassistent och analysera dokumentation.
Hur?
Fokus på intervjuer och kartläggning av personals hantering av ärenden för att hitta delar i processen att fokusera på. Utifrån kartläggning och sammanställning tas idé fram kring tekniska lösningar inför ett eventuellt stadie 2.
Beräknad tidplan: juni 2024 – december 2024
Kontaktperson: henrik.krantz@goteborgsregionen.se