En första innovationssprint är igång!
22 januari 2025 | Henrik Krantz
Då var vi igång utifrån arenans arbete med ”Utforska och Framsyn”!
En första innovationssprint har startat och i denna utforskar vi möjligheter kopplat till skola och utbildning.
Med ett ganska brett starttema för sprinten, ”Ökad måluppfyllelse för våra elever” blev den första uppgiften för gänget som deltar i just denna sprint att börja ”packa upp” detta tema. Vad vet vi om det? Vilka olika aspekter, utmaningar och möjligheter finns det kopplat till temat?
Hur kan vi?
Ett sätt att fortsätta tratta ner utmaningen är att börja ställa ”Hur kan vi?”-frågor. Dessa ska inte vara lösningar på problem, utan mer utforskande igen, exempelvis:
”Hur kan vi nyttja den data vi har för att kunna nå en högre måluppfyllelse?”
På detta sätt börjar vi snäva ner utmaningen till en hel del ”hur kan vi?-frågor som vi sedan gemensamt och demokratiskt röstade fram favoriter av. Det är nu dessa som börjar skapa ett mycket mer konkret område att arbeta vidare med.
Genom att efter detta skapa och bestämma några framtida mål med sprinten, samt några pessimistiska frågor kring ”kan vi verkligen….?” kopplat till området började vi se en tydligare bild:
”Hur kan vi ge lärare rätt förutsättningar att använda befintlig data för att effektivt stödja elevers utveckling?”
”Om 5 år har vi datadrivna system som möjliggör tidiga insatser, individanpassat lärande och minskade hinder i skolan genom effektiva prognosverktyg och en sammanlänkning av data som stödjer lärare i deras planering och undervisning”
”Kan vi skapa en samsyn mellan lärare och rektorer kring betydelsen av en datadriven undervisning, där lärare får förtroende för att data kan ge nya insikter som stödjer deras arbete?”
Det som följer nu är att gemensamt, utifrån ovan formuleringar hämta in ännu mer information från målgruppen innan vi ses för nästa sprintmöte!
Fler teman att jobba vidare med
Att vi nu har skalat ner denna utmaning i en tydligare riktning betyder ju inte att alla andra områden och perspektiv är oviktiga i det stora hela, tvärtom. Men allt för många gånger hamnar vi i diskussioner som berör för breda områden, vilket gör det svårt att komma framåt. Inte minst om vi kastar in begreppet ”AI” också, så vill vi gärna prata om allt samtidigt, vilket gör det klurigt att bli konkret.
Genom att vi nu använt trattar för att sortera och skala ner, har vi en mängd uppslag till vidare innovationssprintar som rör skola och utbildning.
Henrik Krantz
Utvecklingsledare
Göteborgsregionens Innovationsarena
henrik.krantz@goteborgsregionen.se